Internet Librarian International 2014

Jorun Fallin er koordinator for HiNT-biblioteket i Levanger og har fagansvar for helsefag på høskolebiblioteket i Levanger. Hun fikk tildelt reisestipend fra SMH i år for å reise på Internet Librarian International 2014. Her følger en rapport fra besøket:

Workshop 20. oktober, konferanse 21. og 22. oktober. Olympia Conference Centre, London.
Dette er den 16. konferansen i rekken av Internet Librarian International. 29 nasjonaliteter var representert, fra Australia til USA, og av nesten 400 deltakere var 47 fra Norge. Halvparten av årets deltakerne hadde deltatt på denne konferansen tidligere, det skulle jo bety at det er en konferanse mange opplever som nyttig og spennende. Selv deltok jeg i 2011 og hadde stort utbytte av det den gangen. Jeg gledet meg derfor til å delta igjen, og var veldig glad for å få stipend fra SMH.

Konferansen består av noen plenumsforedrag og tre parallelle løp med mindre foredrag. Det er vanskelig å velge hva en skal gå på, og umulig å få med seg alt. Jeg nevner her bare noen av de foredragene jeg hørte, i tillegg til workshop’en jeg var på den første dagen.

Workshop:
The entrepreneurial library: innovating new library products and services. Ken Chad og Liz McGettigan
“Getting the job done”. Studenter er interessert i å få gjort jobben, enten «jobben» er å skrive en semesteroppgave, en masteroppgave, eller de ønsker rett og slett å kunne nok til å unngå å føle seg dumme sammen med medstudentene. Vi må gi dem verktøy som hjelper dem til å nå dette målet. Det trenger ikke innebære ny, avansert teknologi. Ny teknologi som innføres må ha et skarpt fokus på hvilken jobb det skal gjøre for brukeren.
Henry Ford sa: om du spurte folk hva de ville ha, så sa de «en raskere hest» – de ba ikke om en bil. Vi vil ikke ha en ¼-toms drill, vi vil ha et ¼-toms hull. Folk vet ikke hvilket verktøy de vil ha, de vet bare hvilket problem de vil ha løst. Vi må fokusere på brukerens behov, de forventer mer og mer at det skal være tilrettelagt for dem. Når de logger på universitetets nettsider, vil de at det som kommer opp skal være tilpasset dem.
Etter innledning av Liz McGettigan og Ken Chad hadde vi gruppearbeid, der vi skulle ta i bruk jobs-to-be-done metoden for å kartlegge brukerens behov. Metoden består i korte trekk i å analysere hvilken jobb som skal gjøres, hvem brukeren er, hvilket problem/oppgave som skal løses, og hva det skal brukes til. Er det for å få grunnleggende kunnskap om et emne, eller er det til en masteravhandling? Det ble nesten som referanseintervjuet vil lærte om på bibliotekutdanningen!

Rachel Neaman: Digital inclusion
20% av voksne i Storbritannia har ikke grunnleggende digitale ferdigheter. Det gjelder i stor grad eldre, innvandrere og svake økonomiske grupper. I en tid da «alt» finnes på nett, også nødvendigheter som offentlige kontorer og helseopplysninger, er dette problematisk. Det er et stort behov for livslang læring. 100 millioner av europeere besøkte sitt lokale bibliotek i 2013, av disse var 25% involvert i livslang læring. 4,1 millioner brukte pc på biblioteket, for mange er dette eneste mulighet for internett-tilgang. Bibliotekene har en viktig rolle innen livslang læring!

Ying Zhang: Evidence-based acquisitions: a hybrid acquisitions model
Korte foredrag blir gjerne bare smakebiter på temaer en får lyst til å undersøke mer om. EBA-modellen var noe jeg ikke hadde hørt om før, men som kan være aktuelt for min jobb når vi skal utvide tilbudet av e-bøker. Evidence Based Acquisition (EBA) er en mellomting mellom kjøp av en «pakke» og Patron Driven Acquisition (PDA). EBA gir tilgang i 12 mnd, og på slutten av perioden bestemmes hva en skal beholde. Det ble beskrevet som mye mer kostnadseffektivt enn PDA, men også med ulemper; det ble en komplisert arbeidsflyt ettersom titlene går inn og ut av katalogen så mye, det blir dyrt hvis det brukes lite, og det er vanskelig å markedsføre. Det er viktig med god oppfølging av statistikken dersom denne metoden skal fungere godt.

Phil Bradley: New search apps and tools: What’s new, what’s app?
Paul Bradley er en gjenganger på disse konferansene, og det var et av de foredragene som trakk mest folk. 94% av europeere starter sitt søk i Google, mens for USA er tallet 86%. Bradley presenterte noen søkemotorer som gir andre svar enn Google, og snakket om at det ikke er nok bare å søke i Google.

Noen eksempler blant alle han presenterte:

  • Leap.it: allerede på framsida til leap.it presenteres trender i søk, og det er også etter trender trefflista er sortert. Trefflista gir mer informasjon enn en vanlig søkemotor, med en liten introduksjon og et bilde. Egner seg ikke så godt til å søke etter små (i internasjonal målestokk) norske emner, f.eks smh-bloggen.
  • Tagboard.com: søk i #emneord i alle sosiale media. Gir enkel statistikk på hvor mye det brukes og om det er i positiv eller negativ sammenheng. Smashfuse.com ser ut til å gjøre mye av det samme, men inkluderer flere sosiale medier.
  • Pinterest.com er vel en gammel kjenning for mange. Her kan du søke etter og merke bilder, videoer osv. som du finner på nett, som en huskelapp. Du kan følge andre og se hva de har lagret, og søke i Pinterest på tema som interesserer.
  • Slideshare.net: Her kan du finne presentasjoner av en bestemt person (f.eks Phil Bradley) eller om et gitt tema.

Noen interessante nettsteder en kan finne bilder på Creative commons-lisens:

  • rgbstock
  • freeimages 
  • freerange
  • shothotspot er kan du få tips om hvor det er lurt å ta bilder. Søk på et sted, og du får opp et kart over stedet, og eksempler på bilder tatt fra utkikkspunktet.

Fantasticfiction.co.uk hjelper med å finne rekkefølgen i f.eks Harry Potter-bøkene.

Besøket ble avsluttet med en omvisning på British library, som har en imponerende historie når det gjelder arkitektur, bygging og flytting til det nye bygget som sto ferdig i 1998 etter over 20 år med bygging. Biblioteket har selvfølgelig også en imponerende samling, en del av det i en flott utstilling åpen for publikum.

Skriv en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s