Godt nytt år!

Godt nytt år til alle våre lesere! Vi i SMH-redaksjonen ser fram til et godt blogg-år og håper på gjensidig nytte med mange ideer og innlegg fra dere. 

Vi er store tilhengere av bloggene til Karen Marie Øvern som er universitetsbibliotekar ved Høgskolen i Gjøvik, og hun har på vår oppfordring skrevet et blogginnlegg til SMH-bloggen som passer godt til starten på et nytt år.

Godt nytt år!

Aaah. Et nytt semester er i gang og studentene strømmer til igjen. Det er godt å se dem!

Jeg pleier ikke å ha så mange nyttårsforsetter, men jeg har som vanlig store planer om hva jeg skal få gjennomført dette semesteret. Her på HIGBIBL har vi tidsbrukbudsjetter som hjelper oss med planleggingen av året. Hvor mange timer har jeg tenkt å bruke på FoU i år? Hvor mange timer skal jeg sette av til det nye biblioteksystemet? Selvfølgelig er ikke dette et verktøy for at sjefen skal henge over meg og spørre om jeg virkelig har brukt 650 timer til undervisning. Det er bare en huskelapp og et planleggingsverktøy for meg selv. Ikke minst er det for å minne meg selv om at jeg har 1750 timer til disposisjon i 2015. Om jeg får flere oppgaver, må jeg enten bruke mindre tid per oppgave eller kutte ut andre oppgaver. 1750 timer er rammen min. I år må jeg nok beregne noen timer til å lære meg det nye biblioteksystemet. Det betyr at jeg må ofre noen timer som jeg ellers ville ha brukt til f.eks. blogging. For meg er det en nyttig prioriteringsøvelse som jeg gjør hvert år.

Ambisjonene er like høye som før og det er ikke måte på hva jeg tenker at jeg skal få gjort. Noen ganger innser jeg midt i semesteret at ting kanskje ikke blir ferdig akkurat som planlagt, men som regel går det greit, mye på grunn av planleggingen som er gjort med tidsbrukbudsjettet og med tiltaksplanen som vi her på HIGBIBL legger i fellesskap før jul hvert år.

Noe av det jeg har tenkt å bruke tid på i år er:

  • teste ut et refleksjonsverktøy som jeg stiftet bekjentskap med på konferansen LILAC i 2014. Jeg har skrevet om det her. Jeg gleder meg til å ta et kritisk blikk på egen undervisningspraksis og håper at refleksjonsverktøyet skal gi meg litt bedre innsikt i hva jeg kan forbedre.
  • komme skikkelig i gang med et nytt forskningsprosjekt som jeg så vidt har begynt på. Det handler om studenters informasjonsvaner. (Jeg kommer sikkert tilbake til det dersom jeg får det til å ta av.)
  • delta på en konferanse. LILAC og ECIL er gode kandidater. (Noen som vet om det blir noen Creating Knowledge konferanse i år?)

..og selvfølgelig mye mer. Jeg skal som vanlig også gjøre mitt beste for å holde meg faglig oppdatert og jeg legger ut leselister på både norsk og engelsk fagblogg når jeg får noe nytt på pulten min som er verdt å lese.

Nå gjelder det å bruke tiden jeg har til rådighet smart slik at mine 1750 timer kan brukes godt i 2015. Godt nytt år!

Karen Marie

Skriv en kommentar

