Reisestipend: Creating Knowledge VIII, Reykjavik

BIBLIOTEKUNDERVISNINGENS BETYDNING FOR STUDENTERS INFORMASJONSSØKING

Fra en presentasjon holdt på Creating Knowledge VIII, Reykjavik

Av: Hanne Dybvik, Universitetsbibliotekar, Høgskolen i Østfold

Tidligere i år var jeg så heldig at jeg fikk reisestipend fra SMH for å få delta konferansen på Creating Knowledge VIII i Reykjavik. Hovedgrunnen til at jeg hadde søkt om stipend, var at jeg sammen med kollegene mine Torunn Skofsrud Boger, Anne-Lise Eng og Else Helene Norheim hadde fått antatt et paper for presentasjon på konferansen. Det passet best for oss at Else Norheim og jeg reiste for å holde selve presentasjonen.

Det var første gang jeg var til stede på Creating Knowledge.  Konferansen inneholdt både keynote foredrag i plenum og innlegg i parallellsesjoner.

Presentasjonen vår ble holdt i en parallellsesjon. Jeg vil gi et sammendrag av presentasjonen vår, siden denne var en grunn til at jeg var på konferansen.  Den omhandlet hvilken betydning bibliotekundervisning har for første- og tredjeårsstudenters informasjonssøking. I likhet med de fleste andre bibliotek innenfor UH-sektoren gir vi ved Høgskolen i Østfold bibliotekundervisning til studentene, og vi har spurt oss selv: Gjør bibliotekundervisningen noen forskjell? Hva husker studentene, og hvordan de praktiserer de det de har lært? Skal vi gjøre noe på en annen måte?

For å finne ut noe om dette har vi utført to kvalitative studier blant studenter ved sykepleierutdanningen og lærerutdanningen ved Høgskolen i Østfold. I den første studien intervjuet og observerte vi studenter som hadde valgt å delta på bibliotekundervisning, og studenter som hadde valgt ikke å delta. Vi spurte studentene om hvordan de søkte etter informasjon, hvordan de valgte kildene sine, hvilke søkestrategier de hadde, hvilke kilder de kjente til og hvordan de anvendte informasjon de fant. Vi sammenlignet resultatene fra de to studentgruppene og fant bare små forskjeller mellom de to gruppene. Vi fant at nesten samtlige studenter som hadde vært til stede, husket svært lite fra bibliotekundervisningen. Det virket likevel som at enkelte av de som hadde deltatt, så et behov for å begynne å bruke biblioteket.

Den andre undersøkelsen ble gjennomført to år senere ved at vi intervjuet de samme studentene som da gikk i tredje år. Vi sammenlignet de som hadde hatt bibliotekundervisning hvert år i bachelorstudiet sitt, med de som hadde hatt bibliotekundervisning kun en gang eller ikke i det hele tatt. Vi fant at de to gruppene varierte mer i tredje år enn i den første undersøkelsen. Studentene som hadde deltatt ved bibliotekundervisning jevnlig gjennom studiet, viste stort sett en bedre forståelse for informasjonssøking, de kjente til flere databaser, og de snakket mindre om Google enn om faglige informasjonskilder. Disse funnene kan skyldes deltakelse ved bibliotekundervisningen, samtidig som det kan være alternative forklaringer som faglig modning og påvirkning fra lærere og medstudenter. Resultatene av studien avspeiler trolig også visse forskjeller mellom sykepleierutdanningen og lærerutdanningen når det gjelder integrering av bibliotekundervisning og faglige krav i studiene.

Resultatene fra den første undersøkelsen er publisert i en artikkel, og det vil trolig komme en artikkel til med de siste resultatene.

Referanse til artikkel om den første studien:

Boger, T. S., Dybvik, H., Eng, A.-L. and Norheim, E. H. (2015) The impact of library information literacy classes on first-year undergraduate students’ search behaviour, Journal of Information Literacy, 9(1), 34-46

Jeg opplevde at det meste av det som foregikk på konferansen var interessant og nyttig, både faglig og sosialt. De nordiske landene var spesielt godt representert, så det var en konferanse hvor det var god anledning til å knytte nordiske kontakter.

Skriv en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s