Reisestipend: EAHIL 2017 i Dublin

Av Elin Opheim, Høgskolebiblioteket – Campus Elverum

Mannen i gata og helseinformasjon: hvorfor bibliotekarer skal samarbeide

Strålende plenumsforelesninger og parallellsesjoner om aktuelle temaer som teknologi, ledelse og undervisning, det var vanskelig å velge blant alt innholdet under EAHIL 2017.  Jeg deltok på sesjonene om forbrukere og helse, og vil trekke fram noen høydepunkter.

“The librarian will see you now”

Caroline De Brún snakket engasjert om bibliotekarenes rolle i samvalg (shared decision making). Hennes doktorgradsarbeide fra 2015 har tilgang til helseinformasjon for forbrukere som tema, og hun påpeker at det mangler forskning som viser at forbrukere har tilgang til nødvendige kunnskapskilder av høy kvalitet og evne til å bruke disse kildene.  Hennes spørreundersøkelse viste at forbrukere gjerne ønsker hjelp fra bibliotekar og trening i informasjonskompetanse.  Bibliotekarer er i en nøkkelrolle for å støtte mannen i gatas behov for helseinformasjon.  Medisinske bibliotekarer har ferdigheter til å finne og evaluere helseinformasjon, mens folkebibliotekene er den beste arenaen for å nå bredt ut. Samarbeid mellom fag- og folkebibliotek vil kunne støtte forbrukere i søk og vurdering av helseinformasjon, slik at de også kan ta en mer aktiv rolle i beslutninger om egen helse.

Figur 1 viser hvordan NELFT, som er en del av NHS, synliggjør e-ressurser, folkebibliotek og leseanbefalinger.
Eahil1Figur 1http://www.nelft.nhs.uk/library-consumer-health-information

Partnerskap for å sette forbrukere og pasienter i stand til å ta informerte valg

Brukermedvirkning har en etablert forkortelse i England PPI, Patient and public involvement.  Sarah Greening fra Health Education England snakket om arbeidet med Knowledge for healthcare, som er et rammeverk for NHS-bibliotekene. Arbeidet har pasienten i sentrum, vektlegger en sammenhengende helsetjeneste og setter fokus på betydningen av tilgang til helseinformasjon av høy kvalitet og som er tilpasset den enkeltes helseforståelse.  Sarah Greening sier at medisinske bibliotekarer allerede er partnere i pasientbehandling gjennom tjenester de gir til helsepersonell, og tenker at det er naturlig å utvide dette partnerskapet til også å omfatte pasienter, pårørende og befolkningen generelt.

Rammeverket Knowledge for Healthcare har blant annet resultert i Health Information Week, hvor de på ulike måter formidler gode ressurser til informasjon om helse.  På nettsidene finnes også en idébank med ulike tiltak for kunnskapsformidling, her står følgende idéer til samarbeid mellom folke- og fagbibliotek:

  • Utveksling / studieturer
  • Felles kursing
  • Utarbeide felles prosedyrer for å håndtere krevende spørsmål om helse
  • ‘Bøker på resept’, Reading well (se også figur 1)
  • Utstillingsområde for helseinformasjonEahil2
    2http://kfh.libraryservices.nhs.uk/

Cochrane Crowd – eksempel på brukermedvirkning i forskning

Det siste foredraget jeg vil trekke fram handlet om Cochrane Crowd, http://crowd.cochrane.org
Jeg må innrømme at jeg var ukjent med denne delen av Cochrane Library. Tjenesten ble lansert i mai 2016 og har til nå rekruttert over 3300 bidragsytere fra rundt 90 land.

Bakgrunnen for denne tjenesten er behovet for å få identifisert randomiserte kontrollerte studier som del av arbeidet med kunnskapsoppsummeringer, og Cochrane Crowd rekrutterer frivillige til å gjøre jobben.  Forbrukerdeltagelse i forskning er en modell som har vist seg effektiv for eksempel innen astronomi og økologi. De frivillige som registrerer seg i Cochrane Crowd gjennomgår opplæringsmoduler, og kan deretter velge blant flere oppgaver knyttet til å identifisere og beskrive kliniske studier.

To grunner for å jobbe som frivillig i Cochrane Crowd skiller seg ut:

  • Ønske om å hjelpe Cochrane
  • Ønske om å lære

Fin mulighet for bibliotekarer!

Oppsummering

Bibliotekarene som holdt innlegg under sesjonene om forbrukere og helse var i hovedsak engelske og irske.  De framstod som svært bevisste på hva bibliotekarer bidrar med inn i helseinformasjon, de var bevisste på behovet for samarbeid langs ulike akser og de synliggjør dette samarbeidet på en forbilledlig måte.

Mitt håp er at vi i Norge kan komme videre med samarbeid mellom fag- og folkebiblioteket til beste for ansatte i kommunehelsetjenesten og for pasienter og pårørende, og at vi snart kan være stolte av et helhetlig tilbud for helseinformasjon.

Skriv en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s