Hvilken kompetanse trenger morgendagens bibliotekansatte - Noen resultater fra prosjektet

Hvordan går det med prosjektet «Morgendagens bibliotekar»? Kanskje du var med på spørreundersøkelsen i juni i fjor? Vi vil først få takke alle 102 personer som svarte på spørreundersøkelsen om kompetansebehov til morgendagens bibliotekansatte. Med omtrent 100 medisin- og helsefaglige bibliotek i Norge, synes vi at 102 svar er veldig bra.

Her vil vi presentere noen av resultatene fra spørreundersøkelsen. Vi har allerede presentert for Forskerforbundets bibliotekforening i Oslo i september 2022, og noen uker senere på årsmøte for de Danske Fag-, Forsknings- og Uddannelsesbiblioteker i oktober 2022 i Middelfart.

Det var god fordeling av ansatte med ulike erfaring. Det var 25 relativt nyansatte – som har jobbet mindre enn 2 år i medisin- og helsefaglige bibliotek, 33 erfarne som har jobbet i 3-10 år, og 44 veldig erfarne ansatte som har jobbet i over 10 år.

Nær halvparten av dere ønsker mer kompetanse til førstelinjearbeidet: innen akademisk skriving og tekstutforming, og i siteringsteknikk og referansehåndtering. Til undervisning og veiledning etterspør dere mer kompetanse om studentaktivisering, og digitale verktøy, om undervisningsplanlegging, og om samarbeid med fagansatte.

De av dere som jobber med åpen vitenskap ønsker mer kompetanse innen opphavsrett, åndsverkslov og lisensiering, åpen publisering og datahåndteringsplaner. Forskningsdata er også et felt mange ønsker økt kompetanse om planlegging, kuratering og arkivering av forskningsdata. Dette viser at dere er opptatt av å få bedre kompetanse på feltet for å gi best mulig støtte til alle deler av åpen vitenskap.

Hvilke trender og utviklingsområder i de neste fem år var dere opptatt av? Digital utvikling som kunstig intelligens, algoritmer og ny teknologi er viktig for egen stilling. Andre trender er digitale læringsressurser, digitale kilder og nye undervisningsformer. De fleste mener at undervisning fortsatt skal være en sentral oppgave, levert både i fysisk og digital form. For biblioteket fremheves synlighet i egen organisasjon som vesentlig, spesielt i tider med dårlige budsjett og fare for kutt.

Flere ting var imponerende å få innsikt i via kommentarer i spørreskjemaet. Mange er opptatt av egen faglige utvikling. Dere deltar i kurs og konferanser, tar initiativ til kompetanseøkning i form av videreutdanning, lærer fra kolleger og driver med selvlæring. Nesten to tredjedeler holder kurs i egen institusjon for å øke kollegaers kompetanse. En tredjedel av dere utfører forskning innen bibliotekfag eller andre fagfelt, og 5 % har en doktorgrad.

Å finne tid i en arbeidsdag med mange arbeidsoppgaver, å kunne bruke arbeidstiden og å ha støtte av lederen, sier dere er viktige faktorer for vellykket kompetansebygging. Kortere kurs foretrekkes.

Hva skjer videre? Resultatene om kompetansebehov skal formidles til aktører som utvikler og tilbyr videreutdanningstilbud. Vi jobber med flere analyser av dataene, og skriving av artikler. Vi har også fått akseptert en workshop på EAHIL i Trondheim i juni 2023.

Har du lyst å lese om første del av prosjektet, der vi analyserte stillingsannonser? Se artikkelen «Generalister eller spesialister – that’s the question» i det danske bibliotektidsskriftet Revy nr 4/2022, https://rauli.cbs.dk/index.php/revy/article/view/6769/7215

Og så kan dere vente i spenning på neste nummer av Bok og bibliotek, der vi har flere resultater fra spørreundersøkelsen.

Mange hilsen fra

Regina Küfner Lein, Therese Skagen og Irene Hunskår

Skriv en kommentar